Srdce nebo rozum?

18. 07. 2017 22:09:17
Každý z nás už někdy v životě zažil situaci, kdy musel řešit, jestli poslechne hlas svého srdce nebo se raději spolehne na rozum.

I když se na první pohled může zdát, že takové rozhodování zažíváme pouze několikrát za život, například když nevíme, jestli zůstaneme v Africe s válečníkem z kmene Samburu, kterého známe dvě hodiny, a nebo se vrátíme domů se svým německým snoubencem (ano, nedávno jsem viděla Bílou Masajku), ve skutečnosti jde o naši téměř každodenní „Sophiinu volbu“.

Já takové dilema řeším s železnou pravidelností. Večer si lehnu do postele s knížkou nebo k televizi a srdce mi okamžitě začne našeptávat: „Jenom si ty brambůrky rozdělej, dneska jsi tvrdě pracovala, zasloužíš si to. A rovnou XXL cibulkové, ty máš přece nejraději. Jedno kilečko navíc ještě nikoho nezabilo.“ Naopak rozum je neúprosný: „Nevadí ti, že už jsi na večeři spořádala zeleninový salát?“ Dobře, přiznávám, trochu jsem si větu redakčně upravila. Správně by měla znít asi takto: „Nevadí ti, že už jsi zbaštila čtyři toasty a půlku čokolády?“ Skutečnost, že už se víc jak půl roku odmítám podívat na váhu, dokazuje, že v tomto případě vítězí srdce, které tluče pro brambůrky.

Často se ale dostanu do situací, kdy se musím chtě nechtě řídit rozumem. Jednoho dne jsem si třeba usmyslela, že by byl skvělý nápad vydat se na cestu po světě. Musím dodat, že takové nápady jsem měla ještě v době, kdy pro mě znamenala kombinace slov hypotéka-svatba-zodpovědnost jednu velkou neznámou, a tak jsem se těšila na ten úžasný pocit svobody, kterého se mi během putování bude dostávat dennodenně. Na dotazy racionálně myslících lidí týkajících se financování mého dobrodružství jsem odpovídala, že moc peněz potřebovat nebudu, protože se budu přemísťovat stopem a přespávat ve stanu. Už jsem si balila ruksak a vzdělávala se v reáliích cizích zemí (např. že lev se nevyskytuje jen v Africe, ale i v bulharské směnárně), když se stalo něco nevídaného. O slovo se totiž po dlouhé době přihlásil rozum a v hlavě se rozsvítilo varovné světýlko. Nejprve jsem si vzpomněla na film Smrt stopařek a ačkoli se vzhledově s Dádou Patrasovou zamlada nemůžu ani náhodou srovnávat, věřím tomu, že by se našel úchyl i pro mě. Další problém se vyrojil, jakmile jsem si vzpomněla na svoje poslední nocování ve stanu. Že ve stanu byla obří díra, jsem ještě dokázala nějak překousnout, ale na tu myš, která do něj v noci nenápadně proklouzla, jen tak nezapomenu a ona asi taky ne. Tehdy jsem určitě překonala světový rekord v nové disciplíně, kterou jsem si pracovně pojmenovala řevosprint. Minimálně jedno pozitivum přesto tento zážitek měl: Konečně jsem pochopila pohádku o Princezně se zlatou hvězdou. Vsadím se, že princezna zažila něco podobného jako já, a proto pak nosila myší kožíšek jako výstrahu všem myším, které by se jí ještě někdy opovážily vlézt do stanu.

Poslední kapka přišla, když jsem zjistila, že můj ruksak váží tolik kilo, že bych jím zaměstnala zhruba dva tři Šerpy, a to ani neplánuju navštívit Everest. Po zjištění, že ze mě ani Indiana Jones ani Zibura nejspíš nebude, jsem musela dát rozumu za pravdu a nedomyšlenou cestu odložit.

Někdy se ale člověku poštěstí, že jsou rozum i srdce zajedno. Třeba když jsem po sedmi letech marného snažení usoudila, že přišel čas na to, praštit s hodinami klavíru. Vážnou hudbu miluju, ale to přeci ještě neznamená, že musím sama dřít jako kůň a bohužel i hrát jako kůň. Takže když mě srdce začalo táhnout jinam, rozum i moje učitelka klavíru mi rozhodně nebránily. Tyto případy jsou však spíš výjimečné holt to nemáme jednoduché, a proto je život tak krásně rozmanitý. Z celého srdce (i rozumem) vám přeju hodně štěstí při rozhodování a já si jdu zatím dát brambůrky.

Autor: Pavlína Peťovská | úterý 18.7.2017 22:09 | karma článku: 13.98 | přečteno: 549x

Další články blogera

Pavlína Peťovská

Láska k literatuře nezná hranic

Čím je člověk starší, tím více přemýšlí nad tím, kam by se jeho životní cesta ubírala, kdyby nikdy nedošlo k některým setkáním a já nejsem výjimkou.

30.11.2022 v 14:05 | Karma článku: 7.16 | Přečteno: 167 | Diskuse

Další články z rubriky Osobní

Tereza Ledecká

IQ tykve ?

Jednou v Básnících se Štěpán Šafránek zeptal pana profesora, "Jak člověk pozná, že je blb?" Pamatujete, co mu na to odpověděl? "Chytrej člověk to nepozná nikdy, a blbci je to jedno!" Tak vám přeju, ať nikdy nedojdete poznání...

28.3.2024 v 14:15 | Karma článku: 12.33 | Přečteno: 200 |

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 12.45 | Přečteno: 1310 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 22.33 | Přečteno: 465 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.93 | Přečteno: 297 |

Jiří Kačír

Recenze hry Baldur's Gate 3 a nových pravidel D&D 5E

Baldurs Gate 3 je RPG hra postavená na pravidlech Dungeons & Dragons, konkrétně na jejich nejnovější verzi 5E. Oproti verzím 3.5 a 4.0, které se používaly někdy od roku 2000 až do teď, se ve verzi 5E provedla spousta změn.

17.3.2024 v 13:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 68 | Diskuse
Počet článků 29 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 804

Píšu fejetony a úvahy. Také přispívám literárními články na blog literarnihysterie.cz. 

 

 

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...