Nemoc, která neexistuje

23. 10. 2018 8:13:43
K napsání tohoto článku mě inspiroval nedávný rozhovor na dvtv, který se tomuto tématu věnuje, ale především vlastní zkušenost.

A o jaké nemoci je vlastně řeč? O nenápadné, pro mnoho lékařů i laiků zanedbatelné nepříjemnosti, kterou představuje bolestivá menstruace. Tato "banalita" totiž bohužel může přerůst až do doslova fatálních rozměrů.

Úvodem bych ještě ráda dodala, že jednak nemám lékařské vzdělání a také nechci nikoho předem strašit hrozivými scénáři, pouze se snažím na základě vlastní zkušenosti upozornit na nepříliš známá fakta týkající se bolestivé menstruace.

Prvním problémem je tabuizace menstruace jako takové. Už na základce se my holky omlouváme z tělocviku s výmluvami, že se nám včera udělalo špatně od žaludku, abychom neschytaly od kluků a někdy bohužel i od učitelů nemístné poznámky. Později se pak v pracovním životě v obrovských bolestech svíjíme u počítače, aby nás náhodou někdo nenařkl, že jsme přecitlivělé na bolest, protože menstruace přeci není nemoc. To sice platí - ale pozor - pouze pro zdravou menstruaci. Často jsou velké menstruační bolesti indikátorem opravdové nemoci, a většina z nás o tom nemá nejmenší tušení. Ostatně tak tomu bylo i u mě.

Okolo dvaceti let se u mě začaly projevovat příšerné menstruační bolesti. Kdybych je měla k něčemu přirovnat, podobaly se několikadenní ledvinové kolice (kterou jsem také zažila, takže vím, o čem mluvím). Nic nezabíralo - ani ty nejsilnější prášky. Jediné, co mi pomáhalo na chvíli bolestem ulevit, byl proud vařící vody ve sprše. Voda mi sice téměř opařila pokožku, ale aspoň na pár minut jsem měla klid. Když se tyto bolesti po několik měsíců opakovaly, rozhodla jsem se svěřit lékařce. Dočkala jsem se informace, že někoho menstruace prostě velmi bolí. Moji sebedůvěru hned nahlodal červíček pochybností: Co když jsem jenom přecitlivělá, protože ostatní holky musí vydržet to samé a nestěžují si?

Moje bolesti se táhly několik dalších měsíců, než jsem si řekla stop, tohle prostě nemůže být normální. V zoufalství jsem se rozhodla pídit po příčině i řešení na vlastní pěst. Nejprve mi nejrůznější "odborníci" doporučovali různé speciální menstruační čaje, byliny (např. kontryhel, který jak jsem později zjistila, nemoc spíše podporoval) a dokonce i speciální pepř. Nic z toho mi sice nepomohlo, ale díky pátrání jsem zjistila, že moje příznaky se až nápadně podobají nemoci zvané endometrióza.

Endometrióza - nemoc, která pro většinu populace ani neexistuje a nějaké povědomí má o ní jen minimum lidí. Přitom zdroje uvádí, že jí trpí 6-10% žen v reproduktivním věku. Projevuje se hlavně velmi bolestivou menstruací a neléčená může vést až k neplodnosti. Často tuto nemoc doprovází i závažné psychické problémy. Proč o této chorobě my ženy tedy nemluvíme? Proč se za ni stydíme?

Ale zpátky ke mně. Při jedné z návštěv jsem lékařce svůj odhad nastínila a kupodivu se mojí domněnky hned chytila a poslala mě na další vyšetření. Nechci zabíhat úplně do podrobností, ale nakonec se z toho všeho vyklubala endometrióza rektovaginálního septa, která skončila několikahodinovou operací a následky, se kterými se potýkám doposud, jako např. komplikace s přirozeným otěhotněním. A protože jsem začala o své nemoci veřejně mluvit, postupně zjišťuji, že v tom zdaleka nejsem sama. Spousta žen v mém okolí endometriózou také trpí, jen se snažila ji co nejvíce tajit. A možná kdyby tyto problémy nezůstávaly tabu, přišla bych na svoji nemoc daleko dříve.

Takže holky, ženy - nestyďte se mluvit se svými lékaři, kamarádkami nebo přítelem o velmi bolestivé menstruaci a třeba i o depresích s ní souvisejících. Můžeme si tím navzájem pomoct.

Autor: Pavlína Peťovská | úterý 23.10.2018 8:13 | karma článku: 27.36 | přečteno: 1994x

Další články blogera

Pavlína Peťovská

Láska k literatuře nezná hranic

Čím je člověk starší, tím více přemýšlí nad tím, kam by se jeho životní cesta ubírala, kdyby nikdy nedošlo k některým setkáním a já nejsem výjimkou.

30.11.2022 v 14:05 | Karma článku: 7.16 | Přečteno: 167 | Diskuse

Další články z rubriky Osobní

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 7.68 | Přečteno: 381 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 21.60 | Přečteno: 428 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.91 | Přečteno: 291 |

Jiří Kačír

Recenze hry Baldur's Gate 3 a nových pravidel D&D 5E

Baldurs Gate 3 je RPG hra postavená na pravidlech Dungeons & Dragons, konkrétně na jejich nejnovější verzi 5E. Oproti verzím 3.5 a 4.0, které se používaly někdy od roku 2000 až do teď, se ve verzi 5E provedla spousta změn.

17.3.2024 v 13:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 68 | Diskuse

Vlastík Fürst

Dě-da nebo dědek plesnivý

Blíží se jaro a s ním doba, kdy se do ulic vyrojí spousta lehce přioděných slečen a dam. A tak se možná my, co jsme většinově orientovaní, od těch krasavic zase dočkáme nějakého nelichotivého komentáře.

16.3.2024 v 8:30 | Karma článku: 26.76 | Přečteno: 573 | Diskuse
Počet článků 29 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 804

Píšu fejetony a úvahy. Také přispívám literárními články na blog literarnihysterie.cz. 

 

 

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...